Herpetologikurs

Nu när Stefan Andersson tar initiativ till en kurs i herpetologi, den första i sverige mig veteligen, så känns det ju som att det skulle vara synd att missa. Nog för att mina förkunskaper får betraktas som ganska goda men att ha en ren herpetologikurs i sitt kuspaket, och ta några högskolepoäng känns inte fel!

Så, första träffen var i helgen, jag och Thomas begav oss från Malmö mot Skövde, via Göteborg där vi fått det generösa erbjudandet att övernatta hos Fredrik Olofsson. Då fick vi även changs att beundra hans fina samling av herptiler. Bland annat har han en grupp Aneides lugubris. Fantastiskt vackra och roliga i sitt beteende! Måste försöka skaffa så snart som möjligt. När jag var i Kalifornien i våras hade jag det stora nöjet att se denna art i naturen så jag langar in en bild därifrån:


Hos Fredrik mötte vi upp Dennis Hägg och efter en kort natts sömn och en smidig bilfärd var vi så i Skövde. Kursverksamheten var trevlig. Nivån är lagd så att vem som helst ska kunna gå den, och spridningen vad det gäller förkunskaper var mycket stor, men med följdfrågor och de diskussioner de gav upphov till kändes det som om det blev stimulerande för alla deltagare. Efter föreläsningar och middag begav vi oss till Hornborgarsjön sör att kolla in de många hundratals, kanske tusentals, tranor och andra fåglar som sammlas där varje vår. För mig var det första gången jag bevittnar trandansen och det var verkligten en upplevelse! Därefter åkte vi för att se om vi kunde hitta några amfibirer som trottsat det förvånansvärt kalla vädret. Det gick över förväntan och efter att ha besökt en rad fina lokaler hade vi kryssat samtliga i området förekommande arter. Mest minnesvärt var hundratals vanliga grodor i full lek och ett antal större vattensalamandrar som just tagit sig ner till sitt lekvatten. Det märktes att vi var tidigt ute då hanarna inte hunnit utveckla full lekdräkt och inga mindre vattensalamandrar (vad vi kunde se) hade hunnit ner till vattnet. Bilderna nedan är tagna av Dennis Hägg.

Hona.

Hane (i fokus) med kammen på väg upp.

Ett antal mindrevattensalamandrar sågs också men då på land på väg mot lekdammarna eller under de stenar där de troligen spenderat vintern.

Så tack Stefan, och alla kursdeltagare, för en trevlig helg och på återseende!

Mvh, Vide




Kommentarer
Postat av: Gabriella

En riktigt lyckad kurshelg var det! Öppnade i alla fall mina ögon för salamandrarna. Följer bloggen med glädje :)

2010-04-19 @ 21:12:32
Postat av: Vide

Hej Gabi,

Kul att du hittat bloggen! Var det någon på kursen som tippsade?

Mvh / Vide

2010-04-20 @ 18:11:19
Postat av: Gabriella

Nej, jag kollade runt lite på Repti i forumen.

2010-04-20 @ 20:53:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0