Mig och Triturus dobrogicus

Okej! Jag tänkte att jag skulle sparka igång det här bloggandet med att presentera de djur som jag har i min samling för tillfället. Jag kör en art i taget så blir det som en följetong. Men först kanske en liten kort presentation av mig själv är på sin plats.

Jag är född 1981 på Södermalm i Stockholm. Som lite var det bästa jag visste att springa omkring och titta i bäckar och diken och fantisera om små drakar och dinosaurier som skulle kunna bo där (…så är det väl i princip fortfarande!). När jag fyllde tio fick jag mina första husdjur (bortsett från familjens katt) av mina föräldrar. Självklart var det ett gäng salamandrar. Jag fick själv välja ut dem på djuraffären. Dom hade några olika så jag tog några av varje. Jag hade då ingen aning men det blev en Taricha sp. (sannolikt torosa), två Tylototriton shanjing och två Cynops orientalis. Jag tog hem dom och var hur glad som helst. Därefter började problemen… Tarichan försvann nästan genast. Den återfanns först några månader senare under trappan, mycket torr och stel, stendöd såklart. Dom övriga ville inte äta. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till och mina föräldrar var lika villrådiga. På djuraffären visste dom ingenting. Jag ringde till en veterinär och fick rådet att stoppa i en doppvärmare. Det gjorde ju inte saken bättre och efter ett tag tynade dom bort och dog. Det var en sorglig och frustrerande upplevelse men som tur var så dog inte intresset med dem!

Fortfarande, efter många års erfarenhet av hållande av salamandrar i fångenskap, fortsätter jag att lära mig viktiga läxor och utöka min kunskap. Ibland genom tragiska händelser som olyckor och sjukdomsfall, det är ju när något går fel som man lär sig de mest påtagliga läxorna!

Hur som helst, lite mer om mig. Jag gick gymnasiet på Spånga djurvårdarlinje och nu är jag inne på sluttampen av en biologutbildning under vilken jag framförallt inriktat mig på sammhälls- och ekosystemekologi.

Det får räcka, nu till den utlovade presentationen av mina djur:

Först ut, eftersom de är lite roliga just nu i.o.m. att hanarna är i lekdräkt:

Triturus dobrogicus

Jag har en liten grupp på 2.1. Jag köpte dom sommaren 2008 som adulter av en kille i Tyskland. Jag har inte gett dem någon ordentlig dvala men under vintern har de gått på ca 10-12 grader. I år, precis som förra året, så började hanarna utveckla lekdräkt typ i januari. Förra året så la honan en del ägg men alla ”möglade” snabbt. Jag vet inte om de var obefruktade eller om de angreps av svamp av någon annan anledning. Förhoppningsvis går det bättre i år men än så länge har det inte blivigt några ägg så jag börjar tappa hoppet, det kanske blir till att vänta till nästa år. Dock känns det som om jag/vi har typ nog med yngel att ta hand om som det är, men mer om det senare!

Håll till godo med dessa bilder.

Mina två hanar ser ganska olika ut. Jag har hört att det finns två olika blodslinjer som det odlas på framförallt i Holland så jag tänker mig att de skulle kunna vara representanter från dessa båda linjer. Sen finns ju två underarter beskrivna T.d.dobrogicus och T.d.macrosoma men jag vet inte om det har något med saken att göra.

Konstiga tår ellerhur? Kanske pga inavel?

Tack för den här gången!

Mvh / Vide

Kommentarer
Postat av: SHF

Hej på er!



Kul initiativ med en salamanderblogg!

Nu finns det en länk från SHF´s hemsida till er.

Men det saknas en till oss från er sida... :)



All lycka tillönskas er,

Mårten Perneberg, SHF

2010-04-09 @ 13:07:10
URL: http://www.sthlm-herp.net
Postat av: Vide

Tack Mårten, för lyckönskningarna och länken! Nu finns även en länk till SHF (sveriges bästa herpetologiska förening!) härifån.



Mvh, Vide

2010-04-12 @ 14:12:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0